Potuyt

Vloerenhandel Emmeloord

De etalage van een winkel moet uitnodigen om naar binnen te gaan (en te blijven). De uitstraling in de winkel moet kloppen met de producten die er worden verkocht.


Mijn loopbaan in de interieurbranche is jaren geleden begonnen als verkoopmedewerker bij de Hubo. Een doe-het-zelf winkel met een breed assortiment. Deze Hubo was met name gespecialiseerd in verf- en technisch advies (omdat het voorheen een verfspeciaalzaak was). Tot voor kort gaf ik advies vanuit Decokay (woonspeciaalzaak) als zelfstandig stylist en ik vind het geven van kleuradvies nog steeds één van de leukste werkzaamheden. Je ziet gelijk resultaat als er kleur in een interieur wordt toegepast.

Werken in de winkel is heel leuk door de diversiteit aan klanten en producten en de afwisselende werkzaamheden, zoals het etaleren, decoreren en stylen van de winkel. Dit geeft de winkel identiteit en verrast en inspireert de klant. Op deze manier onderscheidt de winkel zich van zijn concurrenten.

Naast de eerste begroeting en vriendelijk en vakkundig personeel is de inrichting van een winkel ook van belang om mensen naar je winkel te trekken.

Winkelen is een emotionele belevenis. Een winkel moet een ‘warm welkom’ gevoel geven.

Enige tijd geleden werd ik benaderd door Marco, van Vloerenhandel.nl in Emmeloord, om advies te geven bij het restylen van hun showroom. Vloerenhandel.nl bestaat al jaren en is voornamelijk gespecialiseerd in de verkoop van tapijttegels. Marco heeft ervoor gekozen om zijn assortiment uit te breiden met PVC vloeren, tapijt en raambekleding. Door deze stap werd het ook tijd om de winkel te restylen.

De metamorfose valt al gelijk op bij binnenkomst. Het oude rommelhoekje is omgetoverd tot koffiecorner.

Want: …. een goed advies begint…..met een lekker bakje koffie ; )

Marleen heeft de tekst met handlettering er op aangebracht.

De bestaande inrichting was voornamelijk wit, grijs en zwart en ik heb daar nu vooral (veel) kleur aan toegevoegd. De wanden hebben een zachte groen/grijze tint gekregen, wat gelijk een heel andere uitstraling geeft.

De entree van de winkel is erg hoog. Ik heb gebruik gemaakt van deze hoogte om er een echte eyecatcher van te maken.

We hebben een frame van betongaas gemaakt met daaraan allerlei verschillende soorten bamboe en glazen lampen. Verlichting in een winkel zorgt voor zichtbaarheid, herkenbaarheid, onderscheid en, in dit geval, sfeer. Bij binnenkomst geeft het direct een warme uitstraling.

.Langs de lange trap heb ik een materialenwand geadviseerd. Een selectie van producten, voornamelijk verkrijgbaar in de winkel, die je kunt aanraken en voelen. De wand bestaat uit MDF panelen die we hebben bekleed met de verschillende materialen. We hebben het opgehangen door middel van een eenvoudig systeem, zodat het regelmatig verwisseld kan worden. Op deze manier ontstaat er, door een relatief kleine aanpassing, een andere sfeer in de winkel.

[module:photo,no:9]Om in te spelen op de vraag van de klant en het assortiment heb ik vier trends bedacht en deze uitgewerkt in trendborden. Bij het kiezen van een stijl die bij je past, kunnen deze trendborden je helpen. Ook de borden kunnen relatief eenvoudig vervangen worden en daardoor steeds inspelen op trends en de vraag van de klant.

Planten mogen uiteraard ook niet ontbreken in de winkel. Bij voorkeur natuurlijk echt, maar niet in alle gevallen is dat mogelijk. In deze situatie heb ik gekozen voor kunst. Wij leveren kunstplanten van hoogwaardige kwaliteit die bijna niet van echt te onderscheiden zijn.

Ook de kantine heeft een metamorfose ondergaan. Alle wanden zijn donkergroen geschilderd. In dit soort ruimtes mag het best wat knusser en donkerder zijn. Met donkere kleuren bereik je meer sfeer en gezelligheid.

De metamorfose van de winkel heeft er mede toe geleid dat Vloerenhandel.nl per medio februari overstapt naar de winkelformule ‘de woonspecialist’. Een compleet assortiment om je van A tot Z te voorzien van vloer-, wand- en raamdecoratie.

De kennis die ik heb opgedaan bij het werken bij Hubo, Decokay en als zelfstandig interieurontwerper en -stylist, zet ik binnenkort in om het team van Vloerenhandel.nl te trainen en klaar te stomen voor de nieuwe winkel.

Een gave uitdaging, gerelateerd aan mijn werkzaamheden, waar ik heel veel zin in heb.




Bekijk meer referenties