De reden dat we, bijna 2 jaar geleden, verhuisd zijn vanuit Zwartsluis naar Hasselt, was omdat ik uit mijn kantoor groeide. Ik had daar wel een eigen kantoor, maar het bespreken van bouwtekeningen (A1-formaat) gebeurde aan de keukentafel en ook was dit de plek waar John offertes uitwerkte achter de laptop.
Uiteraard is de keukentafel niet de meest ideale werkplek en daar kan menigeen na een jaar thuiswerken vast over meepraten.
Onze zoektocht naar kantoorruimte (aan huis) en een werkplaats bracht ons bij onze huidige woning. Aangezien we alles in en om het pand aanpakken, hebben we, zolang onze woning nog niet klaar was, gewoond in mijn kantoor. Eind december was de woning boven het bedrijfsgedeelte zover klaar dat we er konden gaan wonen en is het kantoor officieel in gebruik genomen. Jippie!
Al lange tijd zag ik voor me hoe ik deze ruimte in wilde richten. Een ronde vergadertafel aan de ene kant. Twee werkplekken aan de andere kant. Met daartussen een roomdivider in de vorm van een stalen kast waar ik leuke decoratie, planten en interieuritems in kan zetten en dit ook kan afwisselen.
De lange wand is bekleed met steenstrips, ook wel brickwall genoemd. Hierdoor krijgt een bestaande muur de structuur van echte bakstenen, terwijl de muur maar maximaal 1,5 centimeter dikker wordt. Deze steenstrips komen uit een oude fabriek. Het geeft een hele stoere en warme uitstraling aan deze ruimte en dient gelijk als ideale achtergrond voor alle online meetings ; )
Omdat opbergruimte ook niet geheel onbelangrijk is in een kantoor, plaatsten we een keukenblok, maar dan zonder watervoorziening. De aansluitingen liggen er wel, maar toen het eenmaal zover was om een keus te maken of er wel of geen spoelbak in zou komen, heb ik er toch voor gekozen het niet te doen. Het functioneert nu meer als opbergplek en extra werkruimte (om bouwtekeningen uit te leggen) dan een keuken. Water voor koffie en thee pakken we uit het washok in de ruimte ernaast.
Een koffiehoek is onmisbaar in elk kantoor en wij maakten er bij ons een gezellig hoekje van. We hebben ruwe planken (achtergelaten door vorige bewoners) gebeitst en deze aangekleed met bijpassend servies, decoratie en planten. We kunnen niet wachten tot we weer meerdere mensen tegelijk kunnen ontvangen en kunnen brainstormen of bijkletsen onder het genot van een bakje koffie. Een koffiemachine op het werk zorgt niet alleen voor kwalitatief goede koffie, maar creëert ook een sociale en inspirerende plek.
Bij de “vergadertafel” heb ik gekozen voor een mix van houten en stoffen stoelen in diverse bruintinten. Deels 2
e hands, deels nieuw en zelfs een stoel die al 3 verbouwingen heeft overleefd en bijna vintage is. Boven de tafel hebben we een lamp opgehangen in dezelfde kleur (gespoten) als de baan boven het werkblad. Welke andere verlichting we in het kantoor hebben, schreef ik al eerder in een blog
https://potuytbouwenstyling.nl/styling-advies/blog...
De stalenkast is gemaakt volgens een ontwerp wat ik zelf heb getekend. Als je een meubel op maat laat maken, is eigenlijk alles mogelijk en wordt het op deze manier persoonlijk en uniek.
De bureaubladen heb ik laten maken van twee lagen underlayment plaatmateriaal. Dit plaatmateriaal is van goede kwaliteit om meubels van te maken, is relatief voordelig, heeft een mooie vlam en is licht van kleur. Daarnaast geeft hout in deze ruimte warmte en sfeer. Het is eigenlijk wel een toevoeging voor elk interieur!
Onder het blad plaatsten we aan de ene kant schraagjes en aan de andere kant ladeblokken van Ikea.
Onderstaande foto's genomen op exact dezelfde locatie VOOR en NA
Hoewel ik echt kan genieten van ons thuiswerk-kantoor zorgt dit ook voor minder contact met collega-ondernemers. Naast dat ik 3 dagen in de week een stageloper heb, werk ik veelal alleen en ga daarom met regelmaat de deur uit voor klantbezoek, om inspiratie op te doen of te netwerken.
Misschien herken je het wel dat thuiswerkdagen niet echt een begin hebben en al helemaal nooit echt lijken te eindigen. Een klant die om half tien ’s avonds een e-mail stuurt, direct antwoord geven. Een offerteaanvraag die op vrijdagmiddag binnenkomt, in het weekend uitwerken. Of een uur bijpraten met een vriendin, terwijl er een opdracht afgemaakt moet worden. De balans tussen privé en zakelijk is soms wel lastig, maar daarentegen biedt het ook wel weer veel vrijheden en ben ik in de buurt als iemand uit het gezin mij nodig heeft : )
Vanuit huis werken heeft dus voor- en nadelen.
Een jaar thuiswerken, voor velen, heeft ons laten merken dat we ons door niets tegen laten houden en soms gaan we net iets te lang door. Een meeting in je pyamabroek, een presentatie met je kluskleren aan, het overkomt je gewoon, ha ha.
Gun jezelf een moment van rust met een bakje koffie/thee. Zodra het weer kan, staat die bij ons voor je klaar!