Trends en ontwikkelingen
Trends komen voort uit een cultuur of de beleveniswereld van mensen. We doen hier allemaal aan mee, bewust of onbewust.
Trends volgen is voor ondernemers deel van hun werk en ik vind het zelf een heel belangrijk deel. Je moet weten wat er om je heen speelt en wat men belangrijk vindt, zodat je daarop in kunt spelen.
Door brancheorganisatie INretail ben ik onlangs benaderd voor een video-interview over trends. Hoe we die spotten en hoe we dat toepassen in de winkel bij Decokay in Steenwijk. Voor mij een moment om erbij stil te staan hoe ik dat nu eigenlijk doe, die trends volgen en ook hoe ik het toepas in mijn werk. De antwoorden hierop kun je hieronder in het filmpje bekijken.
Hoe we ons bewegen en hoe we leven in de samenleving, zijn van invloed hoe trends zich ontwikkelen. Hoe vullen we onze (werk)dag in, hoe besteden we onze vrije tijd, waar doen we onze boodschappen? Hoe kunnen we dingen hergebruiken?
Afgelopen maanden hebben we ons zo goed mogelijk aangepast aan het “nieuwe normaal” en zijn nog bewuster van onze omgeving en onze manier van leven. We willen ons verbonden voelen en aandacht geven aan elkaar. Een positieve trend die voortkomt uit deze crisis.
Trends zie je niet alleen in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, maar ook in kleuren en materialen in de mode of het interieur.
Als je kijkt naar 50 jaar geleden waren de meeste meubels die je aanschafte van licht of donker eiken. In de loop der jaren werd het “zware” eiken vervangen door lichtere houtsoorten zoals grenen. Zo’n 20 jaar geleden waren het voornamelijk teak meubels wat je bij velen in de huiskamer zag.
Ik werk in mijn opdrachten veel met gebruikte meubels. Hetzij van de klant zelf of gevonden bij kringloop of op Marktplaats. Door te kiezen voor tweedehands meubelen is het eenvoudig om je inrichting een unieke, duurzame en persoonlijke uitstraling mee te geven. Zo dragen wij ons steentje bij aan een beter milieu (maatschappelijk trend).
Oog hebben voor mens en natuur en de dingen om mij heen, zit er al van jongs af aan in. Ik noem het fingerspitzengefühl. Door het volgen van trendlezingen, het lezen van vakbladen en bezoeken van beurzen wordt dit gevoel bevestigd. Niet altijd kan ik er woorden aan geven hoe iets is of gaat worden, maar ik geef er in een advies of bij het verbouwen van ons huis een eigen draai aan. Ik probeer voor de klant mijn beeld te visualiseren door bijvoorbeeld gebruik te maken van een moodboard en sfeerimpressies. Op deze manier kan ik het beeld wat ik in mijn hoofd heb overbrengen naar mijn klant en laten zien wat ik bedoel.
Terugkomend op de trends, Ik ben benieuwd of jij je bewust bent van de trends om je heen en of je ze (bewust) volgt.